Saturday, March 8, 2014

Al kisah aku budak UiTM

Assalamualaikum :)

Minggu depan 13 March 2014 aku ke Pulau Pinang sebab ada final year presentation. Aku rasa entry kali ni mungkin akan lebih panjang sebab terlalu banyak cerita, kenangan and ramai orang yg aku kenal dan memberi impak besar dlm hidup aku. Maybe aku akan buat beberapa part :D Insyallah.

Al kisahnya sebelum aku jadi student UiTM Pulau Pinang untuk kos Diploma Pharmacy aku adalah student Kolej Matrikulasi Melaka and why aku tiba-tiba ke UiTM atas sebab Dip Pharm sama je dengan matkrik sebab ada fast track untuk degree. So masa tu aku terus sign off dari matrik tanpa fikir panjang. Masa aku dapat offer letter untuk second intake tu, dekat borang tu takde tu pun tulis aku dapat Pulau Pinang. So what just come across my mind aku ingat penempatan untuk Dip Pharm adalah dekat UiTM PALAM. Then aku dengan confident nye sign out dari matrik. End up esoknya bila aku aku download semua borang untuk daftar UiTM tiba-tiba aku dapat Pulau Pinang. Perghh. Teperanjat beruk aku. Gila punya speechless aku :(

Muka freshie je plus skema dengan
name tag and bag pack bagai -_-

So bila aku dah register kat UiTM apa yang jadi kat aku adalah homesick. Well, bukan sebab aku rindu rumah or whatever cumanya aku tak reti nak berdikari mungkin. Ye itu betul dan fakta yang aku kene terima. Sebab utama adalah aku tak reti basuh baju pakai tangan and buat semua benda by my own. Hmm. Baju sekolah aku pun mak aku gosok. What you expect benda lain. Padan dengan muka aku. So hakak hadik yang gojess sekalian after this even mak korang buat everything kat rumah tu, korang tu ambik tahu skit. Ni tak lipak baju tak reti, basuh baju tak reti then dapat belaja jauh nanti baru padan muka kauorang. Aku dah lepas :p

Haaa, aku memang x dpt lari dari keadaan so aku pun balik rumah setiap minggu and yes SETIAP MINGGU BERULANG ALIK DARI PULAU PINANG KE MELAKA!! Salah satu sebab lain kenapa aku xboleh adapt adalah sebab aku kan second intake so susah nak catch up apa yang dah tertinggal. Dahla kene ada extra class sb aku second intake tp dlm masa yg sama class schedule tetap mcm biasa. Tekontang-kanting aku kejar satu persatu.

Disebabkan aku xda class hari Jumaat. So aku akan beli tiket bas and naik bas pada Khamis malam. Balik je class terus rushing nak g Jeti. Yelah sb masa tu ada koku Kesatria. So xleh ponteng. Tapi kalau hari Isnin tu memang confirm aku ponteng sb penat dohh travel. Balik Melaka tidur dlm bas and naik Penang pun tidur dlm bas. Engkorang jgn buat pasal cam aku ok.

Muka lagend balik setiap minggu dari Penang to Melaka :D

Haa, nak di tambah lagi bebanan aku adalah bila batch aku adalah batch petama yang kene belajar dekat Kampus Bertam. Ya Allah. Hazabbnyeee aku kat situ sebab tu kan kampus baru. So facilities yg di provide pun sangatlah daif for example surau nye sangat lah sekangkang kera yg boleh muat dlm 20 org. Budak batch aku je dah 120 org and dlm 20 org lelaki. Then kafe pulak. Kafe kampus akunopen air. Pakai khemah standard kanopi oranng kawin je. Siap masak bagai semua dalam keadaan darurat macam tu.
Paling takleh blah adalah pasal bas. Huh. Kuciwa siot. Kalau korang yg dok dalam kampus as if class start pkul 12 apa jadahnya korang nak bangun pagi kan. For sure kau bangun pkul 11 and baru tekedek kedek itik nak siap. Tapi problemnye bas yg disediakan untuk kami hanyalah satu trip sahaja untuk pergi which is bas departure dari pukul 7 pagi until 7.45 pagi. Waima kelas aku pukul 2 petang sekalipun aku still kene kejar bas pagi :( then petang pulak trip balik cuma ada pada pukul 5 dan 6 petang sahaja. Dahla naik bas berebut-rebut then takde depo bas. Dah jadi cm apetah dok tengah panas tunggu bas semua. Aihssh.

Panas tunggu bas utk balik kolej sempat lagi dok
posing sementara tunggu driver bus sampai

Tapi itu semua boleh terima akal lagi sebab kira cases settle as banyak benda yg telah di improvisen immedietly. The most worst part yang paling takboleh terima hakikat bila fast tract utk Dip Pharm dihapuskan and akan dilaksanakan serta-merta untuk batch aku dan seterusnya. Mostly ketua program cakap budak batch aku adalah dari kalangan students straight A and JPA scolar. So basically tujuan kitorang bukan utk persue dip tapi kejarkan fast track. Hmmm. Mungkin takda rezeki kitorang kat situ tapi Alhamdulillah Allah bg rezeki untuk CGPA persue Bachelor Pharm dari 3.8 diturunkan kepada 3.5. Alhamdulillah syukran. Allahu. Tu dah kira rezeki besar walaupun praktikal tu elaun pun nyawa macam nyawa ikan or lebih tepat mengharap hujan di musim kemarau. Hhuhhh.

"Dan janganlah kau membenci sesuatu padahal ia adalah baik bagimu dan janganlah kau menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu" sometimes kita ni kene fikir luas. Ada hikmah kenapa something tu happen. See, bila Allah tarik something Allah gantikan dgn yg lebih baik. Insyallah. Have faith on yourself. Kadang-kadang kita kene percaya yang rezeki Allah tu maha luas. Minta lah apa yang kita nak nescaya Allah kurniakan. "Dan apabila Allah menggerak kan bibirmu untuk meminta maka dia ingin memberi". Setiap kali bila kita ni down dengan something ingatlah just back to basic. When you have so many things that you cant handle just put them in Allah hand but make sure keep praying and throw your effort as much as you can.

Lastly bila just count your bless isntead of thinking about your problem.
Firman Allah yang banyak kali disebut dalam surah Al-Rahman, dimanakah nikmat kamu yang ingin kamu kufurkan? ;) sesungguhnya Allah Maha mengetahui.

Walaupun banyak sangat cabaran untuk aku sepanjang menempuh Dip Pharm ni tapi aku bersyukur yang tak terhingga. Allahu. Aku now dah pun praktikal and bulan 10 tahun ni akan tamat pengajian. Dulu, aku ingat aku mcm tak akan grad pun and even worst aku rasa aku akan dismiss. Yes, aku admit memang susah tapi Alhamdulillah Allah sentiasa memudahkan usaha dan jalan aku. "Allah tidak memandang pada hasilmu akan tetapi Allah memandang pada usaha yang engkau laksanakan". According to kawan aku, senang je kalau nak belajar dengan mudah. First kau niat kerana Allah, belajar ni pun dah kira jihad. Jihad tu ke jalan Allah tahu. Kalau mati dahh sah sah syahid. Allahuakbaar. Then kalau nak senang ingat setiap petang bacalah Al-Rahman lepas  asar. Nanti dengan mudahnya korang ingat apa korang belajar. Insyallah. Then kalau ada ilmu janganlah lokek sangat even dekat u. Rahmat Allah tu nikmat yang kalau kita kongsi makin berkat ilmu tu. Hmmm.

Till we meet again. Next entry will be about everyone that special which i know from UiTM. Insyallah. Selamat malam !